Moet een demonstratie worden aangemeld? De aanmeldplicht bij de burgemeester

Welke gegevens mogen worden gevraagd bij de aanmelding van de demonstratie?

De gemeenteraad bepaalt in de plaatselijke regels (de Algemene Plaatselijke Verordening) welke gegevens de organisatoren van een demonstratie moeten aanleveren als zij hun demonstratie aanmelden.

Meestal wordt gevraagd naar: 

  1. de naam en het adres van de organisator of actiegroep;
  2. het onderwerp en de vorm van de demonstratie;
  3. het verwachte aantal deelnemers;
  4. het tijdstip en de duur van de demonstratie; 
  5. de plaats of route van de demonstratie. 

Ook kan er worden gevraagd of er bijvoorbeeld gebruik wordt gemaakt van voertuigen, een podium of geluidsapparatuur. Daar is volgens sommige lokale regels namelijk een vergunning voor nodig. Er mag niet worden gevraagd naar de inhoud van de demonstratie, bijvoorbeeld wat demonstranten willen zeggen of welke teksten zij op spandoeken willen laten zien.

Nadat een demonstratie is aangemeld, kan de gemeente of politie contact zoeken met de organisatoren om verdere gegevens te vragen die van belang zijn voor het goed mogelijk maken van de demonstratie. De politie kan dan tijdig wegen afzetten of het verkeer omleiden. Ook kan de burgemeester extra politie inzetten als dat nodig is. 

Zoek naar vragen, artikelen en rechtspraak: